Submenu

Geschiedenis

Wijlen Willy De Nolf als advocaat

De pioniersjaren

In 1954 verlaat Dr. Jur. Willy De Nolf, vader van de huidige voorzitter Rik De Nolf, de balie van de rechtbank van Kortrijk om in Roeselare de nv Roularta op te starten. Het is een uitgeverij-drukkerij met twee lokale weekbladen: De Roeselaarse Weekbode en Advertentie, respectievelijk een betaald weekblad en een gratis huis-aan-huis bedeelde krant.

De daaropvolgende jaren wordt het aantal Advertentie-edities uitgebreid en in 1960 is De Weekbode uitgegroeid tot een gezaghebbend weekblad voor heel het centrum van West-Vlaanderen. De latere "Krant van West-Vlaanderen" krijgt stilaan vorm door het ontwikkelen van alsmaar nieuwe bladen en door overnames van lokale weekbladen zoals de Mandelpost (1957), De Torhoutenaar (1960), Burgerwelzijn (1968), Het Ypersch Nieuws (1979), De Zondag (1978), De Zeewacht (1980), Het Nieuwsblad van de Kust (1981), De Torhoutse Bode (1985).

Door de gestadige groei blijken het machinepark en de drukkerij al snel te klein. In 1963 start dan ook de bouw van een nieuwe drukkerij aan de Meiboomlaan in Roeselare, nog altijd de thuisbasis van de huidige Roularta Media Group.

Tien jaar na de oprichting zoekt Roularta het ook buiten de provincie West-Vlaanderen. Zo komen er Advertentie Groot-Antwerpen en Advertentie Groot-Gent. De familie De Nolf beslist om dwars door het land, in feite langs de nieuwe E3-autosnelweg - nu is dat de E17 - regionale edities op te richten. Vandaar een naamswijziging: Advertentie wordt de Groep E3.

Eén van de eerste krantenpersen: Plamagtyporotatiepers

In de tweede helft van de jaren zestig ontstaan talloze E3-edities: Diksmuide, Veurne, Groot-Brugge, Waasland, Eeklo, Zuid-Vlaanderen, Vlaamse Ardennen, Groot-Aalst, Dendermonde, Ninove, Geraardsbergen, Leuven, Mechelen en Oostende.

In 1968 komt er een nieuwe vleugel bij de drukkerij. Daar vinden de 90 werknemers en een nieuwe Plamag-typorotatiepers hun onderkomen. En in 1969 zit de wekelijkse oplage van al de huis-aan-huisbladen al boven de magische grens van 1 miljoen exemplaren. In de grootste Vlaamse steden komen er regionale kantoren voor de reclamewerving voor de bladen. Het bedrijf staat op de drempel van een explosieve groei.