Personeelsbeleid in België

Personeelsbeleid in België

In januari 2019 peilde Roularta Research naar het personeelsbeleid in België. 169 zaakvoerders en medewerkers uit de HR-afdeling of het management gaven een inkijk in het personeelsbeleid van hun bedrijf. De helft van respondenten (48%) werkt in een bedrijf met minstens 101 werknemers. 
Het personeelsbeleid in België kent diverse uitdagingen. De grootste uitdaging blijkt het invullen van vacatures te zijn. Ook het ontwikkelen van vaardigheden van het eigen personeel en het behoud van personeel blijken veelvoorkomende pijnpunten. Wij zoomen hier in op 2 uitdagingen.

  1. Uitdaging 1: Moeilijkheden voor het vullen van vacatures
    2 op 3 bedrijven lijdt onder de krapte op de arbeidsmarkt. In vergelijking met 5 jaar geleden is het vandaag de dag moeilijker om de specifieke profielen te vinden. Bedrijven lossen dit vooral op door zelf mensen op te leiden (52%), door beroep te doen op freelancers (37%) of door werk uit te besteden (33%). Andere oplossingen zijn het werken aan het eigen imago als werkgever (11%) of het aanwenden creatievere wervingsmethodes (19%).
  2. Uitdaging 2: Digitalisering
    Digitalisering is in alle sectoren aan een stevige opmars bezig. Dit is ook het geval binnen de HR-sector. Slechts 1 op 5 respondenten stelt dat het personeelsbeleid in zijn of haar bedrijf reeds verregaand gedigitaliseerd is. In 40% van de bedrijven zijn de personeelsdossiers reeds gedigitaliseerd.