Roularta Premedia

Print

Missie

Roularta Premedia ontwikkelt en beheert een gesofistikeerd apparaat voor het volledige gamma van premedia-activiteiten: van de creatie tot en met de aanmaak van files.

Prestatievermogen

Roularta Premedia volgt de technologische evoluties van nabij en koppelt het aan hun eigen innovatieve potentieel. Dat resulteert in optimaal presterende, up-to-date en volledig gedigitaliseerde workflows vanaf input en beeldverwerking, over opmaak, tot computer to plate. Roularta Premedia schakelt daarvoor de nieuwste technologieën in zoals Coulour Management, Certified PDF, XML, JDF,…

Deelname associaties

Roularta Premedia is één van de stuwende krachten achter Medibel+ en The Ghent PDF Workgroup, twee organisaties die instaan voor het digitaal aanmaken en doorsturen van artwork. Roularta Premedia ligt aan de basis van diverse Belgische en internationale standaarden. Roularta Premedia maakt tevens deel uit van MediaNet Vlaanderen waar zij in de toekomst verder zullen deelnemen aan verschillende activiteiten van dit netwerk.

Facts & Figures

° Op jaarbasis verzorgt Roularta Premedia de prepress voor Deze Week, Extra Net, De Zondag, de Krant van West-Vlaanderen, Steps, de magazines van de Roularta-groep (in totaal 247.286 pagina’s).

° Voor commerciële orders (voor derden) verwerkt Roularta Premedia jaarlijks 90.591 pagina's voor meer dan 100 verschillende titels.

°Jaarlijks verwerkt Roularta Premedia 403.000 beelden.

° Wekelijks verwerkt Roularta Premedia meer dan 850 advertenties voor honderden creatieve agentschappen.

Units

Roularta Premedia bestaat uit verschillende units: 1. Magazines, Specials, Repro en Elektronische Montage 2. Kranten en Steps; 3. Studio; 4. Preweb; 5.Serviceteam (incl. Preflight); 6. Innovation Lab; 7. Videocel; 8. Premobile

1. Magazines, Specials, Repro en Elektrische Montage

1.1. Magazines

> Digitale planning
° Met de input van de dienst Orderingave (de advertenties en hun positiecode) en van de redactie (journalistieke content) berekent de digitale planning unit het totaal aantal pagina’s van een magazine-editie en lanceert een digitale planning, waaraan alle al gerealiseerde pagina’s automatisch worden gelinkt.

° Alle betrokken kunnen deze digitale planning raadplegen en het magazine anticipatief visualiseren.

° Met deze digitale planning wordt de aanlevering van pagina’s opgevolgd.

> Input/opmaak
De handling van de redactionele pagina’s bestaat uit:

° Integratie van de definitieve hoge resolutie beelden; 

° Tekstrevisie;

° Samenstelling van deels redactionele, deels publicitaire pagina’s. 

° XML-verwerking.

> Kleurproeven
Voor iedere advertentie wordt er een 100% werkelijkheidsgetrouwe kleurproef als kleurreferentie aan de drukkerij geleverd.

> Advertentieverwerking
Roularta Premedia controleert en optimaliseert – desgevallend in overleg met de klant – de kwaliteit en de productionele bruikbaarheid van iedere advertentie.

 

1.2 Specials

Behalve de eigen uitgaven verwerkt de afdeling Specials van Roularta Premedia commerciële orders: controle en optimalisatie van de kwaliteit en de productionele bruikbaarheid, desgewenst opmaak.

1.3 Repro

Deze afdeling van Roularta Premedia verwerkt (optimaliseert en, indien nodig digitaliseert) en bewerkt (monteert, combineert, creëert) beelden en levert ze drukklaar (opgesplitst in de deelkleuren geel, magenta, cyaan en zwart) aan.

1.4 Elektronische montage

Deze afdeling van Roularta Premedia stelt de drukkaternen samen (dat zijn de paginavolumes die in één beweging kunnen worden gedrukt) en realiseert er een digitale blauwdruk van voor de laatste controle.  

2. Kranten & Steps

> Ad-Place-It
Op basis van een elektronisch overzicht van de redacties en kantoren van Local Media (de advertenties en hun positiecode, de rubrieksadvertenties, de redactionele ruimte) berekent dit systeem het aantal pagina’s en realiseert een maquette die elektronisch wordt doorgestuurd naar het paginaopmaaksysteem CCI NewsGate.

> CCI-opmaak
Het CCI-opmaaksysteem positioneert de commerciële content (advertenties, rubriekadvertenties) en verwerkt de redactionele input. De opmaak van de advertenties gebeurt op verschillende locaties (zowel in de regionale kantoren als centraal bij Premedia) volgens dezelfde workflow (kwaliteitscontrole, centrale beeldverwerking –en aanlevering door de afdeling Repro) en met hetzelfde grafische opmaakprogramma QuarkXpress dat aan het CCI-systeem is gekoppeld. 

Na een interne correctieronde en de validatie door de klant komt de advertentie via een elektronische OK op de correcte positie in de publicatie. De afgewerkte pagina’s ondergaan intern een laatste controle.

3. Studio

De studio fungeert als het interne reclamebureau van de globale Roularta Media Group. Het team bestaat uit artdirectors, grafici die lay-outs ontwerpen, en eindredacteurs.

Het grafisch ontwerp en/of realisatie van advertentiecampagnes, direct mailings, promotioneel drukwerk, naamkaartjes, uitnodigingen, affiches, logo’s, internetpubs, websites behoort tot het portfolio van de studio.

Dankzij de synergie met Roularta Custom Media realiseert de studio ook  multimediale publicaties voor externe klanten.

4.  Preweb

De Preweb-unit slaat de brug tussen IT en Ontwerpbureau. Het team biedt technische ondersteuning aan de internetontwerpers, plaatst en updatet de websites van Roularta en beheert (opmaak, live plaatsen) de internetpubliciteit op deze sites. Voorts geeft Preweb support bij het opzetten en online versturen van nieuwsbrieven, wedstrijden en campagnes via Messagent.

5.  Preflightcel

De Preflightcel is het centrale aanspreekpunt voor externe klanten. Het team controleert digitaal aangeleverde advertenties met het oog op drukproductie. Andersom kunnen printklanten bij de Preflightcel terecht met hun vragen over de onlineopmaak van advertenties.

6. Innovation Lab

Ten dienste van zowel de business units van Roularta Media Group als externe klanten volgt en/of implementeert het Innovation Lab van Roularta Premedia voortdurend de nieuwste technologieën.

7. Videocel

Deze Videocel van Roularta Premedia realiseert low- tot mid-budgetvideo’s voor de redacties en andere afdelingen van Roularta Media Group en voor externe klanten. Zowel grafische commercials als explainersvideo’s, rekruteringsvideo’s en bedrijfsvideo’s maken deel uit van het portfolio van het team.

8. Premobile

Roularta Premedia ontwikkelt, realiseert en beheert applicaties voor zowel smartphone als tablet, en dit op twee platformen, iOS en Android. De content van Roularta-publicaties wordt in drie mogelijke weergaves aangeboden: een PDF-replica van de printversie, een specifiek voor tablet (TOL) en specifiek voor smartphone (SOL)  geoptimaliseerde lay-out.

Behalve de apps met wekelijkse of maandelijkse content kan Roularta Premedia ook eenmalige applicaties ontwikkelen. Roularta Premedia staat voorts in voor de eCommerce-applicatie van de Roularta-unit Storesquare.

Roularta Premedia kan in zijn apps ook commerciële tools (upsell) integreren. Voorts behoren ook de analyse van het gebruik van de applicaties en het aansturen van promotie en marketing in verband met applicaties tot het aanbod.