Ken de kerncijfers in B2B

Ken de kerncijfers in B2B: de nieuws- en businessmedia onder de loep

In september publiceerde het CIM (http://www.cim.be Centrum voor Informatie over de Media) de nieuwe resultaten van de NRS (National Readers Survey), op basis van het veldwerk van juni 2017 tot juni 2018 met 10.000 face-to-face interviews. Deze onafhankelijke studie is het objectieve instrument bij elke mediaplanning. De studie maakt een onderscheid tussen print+digitaal (online kopie van het papier), website en total brand (som van het bereik op alle platformen). Het CIM publiceert niet alleen het aantal lezers van elk medium maar kwalificeert ook het leespubliek via socio-demografische gegevens, koopkracht en sociale groepen.

Nieuwsmedia groeien in Vlaanderen maar niet in Wallonië.

De nieuwsmedia in Vlaanderen evolueren positief, onder andere dankzij de groei in digitaal bereik. Roularta Research vermeldt steeds de resultaten print+digitaal zoals die ook in mediaplanning gebruikt worden.

In Vlaanderen bereiken de kwaliteitsnieuwsmagazines samen (Humo, Standaard, DS Weekblad, Knack en De Morgen) 1,4 miljoen Belgen of 14% van de totale Belgische bevolking ouder dan 12 jaar. Humo blijft het grootste nieuwsmagazine in Vlaanderen met meer dan een half miljoen lezers, gevolgd door Knack en De Standaard die elk bijna 500.000 lezers bereiken.

In het zuiden van het land tekent zich een bijzonder fenomeen af: het bereik van alle titels, en bij uitbreiding zelfs van alle mediaplatformen, daalt. Enkel Le Vif/L’Express blijft stabiel terwijl andere titels zoals Le Soir, Soir Mag, Sud Presse, La DH Sports, La Libre, Moustique dalen met 10% tot zelfs meer dan 20%. Samen bereiken zij 1,5 miljoen lezers of 15% van de Belgische bevolking ouder dan 12 jaar.

Alle nieuwsmagazines samen bereiken 37% van alle zakelijke beslissingsnemers, een krachtig medium dus om de ROI van B2B-communicatie op te drijven.
Bovendien scoren deze media bijzonder goed op de hogere sociale doelgroepen (1-4) met een bereik van 36%.

Download hier de analyse van de nieuws- en businessmagazines uit de CIM NRS.

Businessmedia verkeren in blakende gezondheid
De sterke businesstitels, zoals Tijd/L’Echo en Trends-Trends/Tendances bereiken samen 444.000 Belgen of 5% van alle Belgen ouder dan 12 jaar. Samen garanderen ze een dekking van 1 op 10 van alle hoger opgeleiden en 13% van alle zelfstandigen, zaakvoerders, vrije beroepen en managers. Deze titels groeien zowel in bereik als in verspreiding. Bovendien genieten ze veel vertrouwen. Uit een studie van Mediafin, uitgevoerd door Kantar TNS in de zomer van 2018, blijkt dat De Tijd/L’Echo, Trends/Trends-Tendances, Kanaal Z/Canal Z, Eén en De Standaard de meest betrouwbare nieuwsbronnen zijn.

In de Decision Maker Survey maakte Ipsos een vergelijking tussen de internationale en de Belgische businesstitels. Werkt u in een internationale omgeving ? Ontdek dan de kracht van de business media in eigen land en elders: download de Decision Maker Survey van Ipsos.

Ziet u soms door de bomen het bos niet meer ? Een verkenning van het medialandschap lijkt u wel wat ? Roularta Research publiceert regelmatig mediascans op basis van diverse studies. Bekijk alvast het overzicht van beschikbare studies.

Geïnteresseerd in de analyses en aanbevelingen van Roularta Research ? Abonneer u op onze maandelijkse nieuwsflash, zo blijft u bij en scherpt u uw mediakennis aan. Als incentive krijgt u het overzicht van het Belgisch medialandschap met de mediabestedingen per mediaplatform er bovenop.